Soalan : Bincangkan perkara berikut
dengan jelas dan sertakan contoh-contoh yang sesuai.
a)
Fonetik dan fonologi bahasa Melayu
b)
Bunyi vokal dan konsonan bahasa Melayu
c)
Sistem ejaan Rumi bahasa Melayu.
1.0. PENGENALAN.
Ilmu linguistik ialah ilmu yang
mengkaji bahasa secara saintifik. Iaitu ilmu yang mengkaji dan menganalisis
satu-satu bahasa tertentu secara empirikal dan objektif iaitu mengkaji bahasa
itu seperti yang benar-benar wujud tanpa dipengaruhi oleh
agak-agakan,ramalan,sentimen atau falsafah. Fonetik dan fonologi bahasa Melayu diberada di bawah cabang dan
bidang Linguistik Deskriptif. Linguistik Deskriptif menghuraikan bagaimana
bunyi-bunyi bahasa itu dituturkan dan bagaimana sistem bahasa itu digunakan
dalam bidang fonologi,morfologi,sintaksis dan segala aspek yang terdapat dalam
bahasa Melayu. Ia hanya membuat huraian tentang satu-satu bahasa itu dan tidak
membuta perbandingan dengan bahasa-bahasa lain atau mengkaji daripada
sudut sejarah bahasa itu. Misalnya
Linguistik Deskriptif akan menghuraikan bunyi-bunyi vokal, konsonan,
diftong,sistem sukukata,perkataan,frasa dan ayat bahasa Melayu, tetapi tidak
membuat perbandingan antara sistem ini dengan sistem bahasa Inggeris, bahasa
Perancis,bahasa Jepun dan bahasa Cina.
2.0. FONETIK DAN FONOLOGI BAHASA
MELAYU
2.1. DEFINISI
Bidang fonetik dan fonologi telah
mengalami perkembangan yang amat panjang sebagai bidang khusus kajian bunyi
bahasa umat manusia. Perkembangan kajian bidang ini dilahirkan sejajar dengan
perkembangan displin-displin lain dalam linguistik. Oleh itu terdapat beberapa
definisi mengenai fonetik dan fonologi yang diberikan oleh tokoh-tokoh bahasa.
Di bawah ini dinyatakan beberapa definisi atau pengertian serta pendapat
tentang fonetik.
(i)
Kamus Linguistik ( Harimurti
Kridalaksana,1948:51) memberikan definisi fonetik sebagai “ Ilmu yang
menyelidiki penghasilan,penyampaian dan penerimaan bunyi bahasa”.
(ii)
Abdullah Hassan (1993:40) memberikan
definisi fonetik sebagai “ Fonetik mengkaji bunyi bahasa dari segi
penyebutan,pendengaran atau sifatnya...Fonetik amnya ialah pengkajian terhadap
unsur-unsur dalam bentuk bunyi”.
(iii)
Abdul Hamid Mahmood (2007:16)
merumuskan bahawa “Fonetik mengkaji bunyi-bunyi bahasa yang dituturkan oleh
manusia, iaitu mengkaji bunyi-bunyi bahasa dari segi cara pengeluarannya,daerah
pengeluarannya dan alat-alat pengucapan yang terlibat dalam menghasilkan
bunyi-bunyi bahasa”.
(iv)
The Penguin Dictionary (2004:1046)
menjelaskan fonetik sebagai “The study
and classification of speech sounds”.
Bunyi-bunyi
bahasa yang mempunyai sistem atau peraturan pula dikaji dalam bidang fonologi.
Berikut ialah pandangan tentang definisi atau pengertian tentang fonologi.
(i)
F.Parker (1974: 112) memberikan
pengertian fonologi sebagai “....suatu bidang yang mengkaji sesuatu
bahasa,iaitu rumus-rumus yang menentukan sebutan”.
(ii)
Kamus Linguistik ( Harimurti
Kridalaksana, 1984:61)memberikan definisi fonologi sebagai bidang dalam linguistik yang
menyelidiki bunyi-bunyi bahasa mengikut fungsinya.
(iii)
Abdullah Hassan dalam bukunya
,Linguistik Am Untuk Guru Bahasa Malaysia(1993:40) menyatakan bahawa “Fonologi
mengkaji bunyi-bunyi yang berfungsi dalam sesuatu bahasa itu”.
(iv)
Abdul Hamid Mahmood dalam bukunya,
Linguistik Fonetik Dan Fonologi Bahasa Melayu(2007:17) menyimpulkan fonologi
sebagai “ Kajian terhadap fungsi-fungsi bunyi bahasa”[1].
Kesimpulannya, berdasarkan pendapat- pendapat yang diberikan ini telah menjelaskan tentang
maksud yang sama dalam menerangkan definisi fonetik iaitu kajian mengenai
bunyi-bunyi bahasa. Manakala fonologi pula mengkaji keadaan dan organisasi
ucapan iaitu rentetan bunyi yang berupa unit-unit yang dapat dipecah-pecahkan,
hubungan antara unit-unit itu, fungsi pembentukannya dan kejadiannya yang
membentuk pola dan hirarki. Unit-unit asas yang dimaksudkan di sini adalah
fonem-fonem iaitu unit-unit terkecil yang distingtif yang ikatan ucapannya
dapat dipenggal-penggal. Kajian mengenai fonem-fonem ini pula umumnya diistilah
sebagai fonemik.
Umumnya ilmu fonetik ini dibahagikan
kepada:
(i)
Fonetik artikulasi
(ii)
Fonetik akustik
(iii)
Fonetik auditori.
2.2. FONETIK AKUSTIK
Fonetik akustik merujuk kepada
kajian transmisi signal bunyi dari penutur kepada pendengar semasa komunikasi
berlangsung. Signal bunyi yang dipindahkan ini pula terkandung di dalamnya
antara lain parameter-parameter seperti frekuensi fundamental(Fo), intensiti
dan durasi.Parameter-parameter ini,iaitu frekuensi fundamental(Fo) yang diukur
dalam unit Hertz(Hz),intentsiti dalam unit desibel(dB) dan durasi dalam unit
saat(s) mendukung fungsi makna-makna yang tertentu. Dari sudut
pendengar,ketiga-tiga parameter ini dipersepsikan sebagai kelangsingan
bunyi,kelantangan suara dan kepanjangan.
Kesemua yang terlafaz ini selari
dengan objektif komunikasi dan dapat
dikatakan sering kali semua ini terancang dalam minda si penutur. Keselarian
ini berlangsung kerana ketiga-tiga parameter yang digunakan mendukung
makna-makna yang tertentu. Norma-norma maknanya ditentukan oleh masyarakat
penutur sesuatu bahasa. Sebagai contoh bunyi em dalam bahasa Melayu boleh menggantikan ya dalam ayat berikut :
Awak yang makan roti itu?
atau
Awak yang pergi ke sana?
dan sebagainya. Sebaliknya jika lafaz bunyi em
yang diberikan kepanjangan lafaz yang tertentu seperti :
emmmmm.........
Maka jawapan ya kepada soalan-soalan di atas kini tidak lagi berlaku.
Jawapan em tidak lagi dianggap bermakna emosi yang neutral . Hanya si pendengar
dan si penutur yang hadir dalam konteks tersebut dapat memahami peristiwa
bahasa yang sedang berlaku itu. Dia sebenarnya memahami ketentuan-ketentuan
makna yang tidak pernah tertulis dalam mana-mana buku tentang fungsi-fungsi
setiap ketinggian,kekuatan dan kepanjangan lafaz bunyi.Pengkaji-pengkaji dalam
bidang ini menggunakan bacaan parameter ini bagi mendapatkan pola-pola tertentu
dalam mendeskripsikan pemindahan signal yang berlaku itu. Grafik signal adalah
seperti di bawah.
Signal akustik ini dinamakan sebagai
osilogram yang kandungannya terdiri daripada fitur-fitur prosodi seperti
kelansingan,kelantangan dan kepanjangan. Signalakustik ini boleh dianalisis
dengan menggunakan program Praat bagi mendapatkan bacaan parameter Fo. Selain
itu, melalui program ini juga dapat diperlihatkan bentuk spektrogram dan
formannya.
2.3. FONETIK ARTIKULASI
Fonetik artikulasi merujuk kepada
kajian yang mendeskripsikan cara-cara sesuatu bunyi dilafazkan. Ia melibatkan
daerah dan organ artikulasi yang berfungsi melafazkan bunyi-bunyi dalam bahasa.
Daerah artikulasi ialah bahagian saluran udara yang tidak bergerak tetapi
disentuh oleh organ artikulasi sewaktu
berlakunya sesuatu lafaz. Manakala organ artikulasi pula ialah organ ujaran
dalam saluran suara yang terlibat dalam pengeluaran bunyi bahasa. Organ
artikulasi terbahagi kepada artikulator aktif dan artikulator pasif. Organ
artikulator aktif ialah seperti lidah,bibir, lelangit lembut dan gigi bawah.
Manakala artikulator pasif ialah organ dalam saluran suara yang tidak bergerak
seperti gigi atas dan lelangit keras.
Kajian ini melibatkan prosedur bunyi
tuturan oleh organ vokal manusia,iaitu cara penutur menghasilkan bunyi dengan
menggunakan organ tuturan bagi menghasilkan bunyi yang digunakan dalam tuturan
dan cara bunyi tersebut diklasifikasikan dan dideskripsikan. Bunyi-bunyi dalam
bahasa mempunyai daerah dan organ artikulasi masing-masing. Semuanya berbeza
dan setiap satu menghasilkan perbezaan bunyi-bunyi yang diucapkan. Organ
artikulasi ialah organ yang digunakan untuk menghasilkan bunyi manakala daerah
artikulasi ialah kawasan yang menghasilkan sesuatu bunyi. Perbezaan daerah dan
organ dalam proses menghasilkan bunyi-bunyi bahasa inilah yang menimbulkan
penamaan binyi-bunyi seperti letupan bibir bersuara atau tak bersuara,sengauan
bibir, geseran lelangit keras bersuara atau tak bersuara, geseran gusi dan
sebagainya. Secara terperinci, kita dapat melihat grafik saluran vokal seperti
berikut :
1
|
Bibir atas
|
11
|
Tengah
lidah
|
2
|
Bibir
bawah
|
12
|
Belakang
lidah
|
3
|
Gigi atas
|
13
|
Akar lidah
|
4
|
Gigi bawah
|
14
|
Epiglotis
|
5
|
Gusi
|
15
|
Pita suara
|
6
|
Lelangit
keras
|
16
|
Rongga
tekak
|
7
|
Lelangit
lembut
|
17
|
Rongga
Hidung
|
8
|
Anak tekak
|
18
|
Rongga
mulut
|
9
|
Hujung
lidah
|
19
|
Rahang
|
10
|
Hadapan
lidah
|
20
|
Tenggorok
|
2.4. FONETIK AUDITORI
Fonetik
auditori pula ialah kajian sebutan bunyi yang didengar dan berkaitan dengan
soalan “bagaimana bunyi diterima dan dikenali sebagai tuturan bunyi yang
beebeza”. Proses yang yang terlibat dinamakan sebagai mendekod,yang melibatkan
pendengar. Penutur menukarkan maklumat yang hendak disampaikan dalam bbentuk
kod-kod yang tertentu seperti bunyi,kata dan ayat manakala pendengar pula
mentafsirkan maklumat ini dalam otak bagi menjadikannya sebagai sesuatu yang
bermakna dalam komunikasi yang berlangsung. Kajian ini berkaitan dengan
kerangka psikologi, iaitu kajian persepsi respons kepada bunyi tuturan seperti
yang diklasifikasikan oleh pendengar.
Persepsi pendengar kepada ujaran
yang terlafaz melibatkan unsur kelangsingan, kelantangan dan kepanjangan yang
secara sendirinya mempunyai makna emosi tertentu. Dan makna emosi itu dapat
dikatakan sebagai suatu kod yang ditentukan oleh anggota masyarakat penutur
sesuatu bahasa. Lazimnya dalam mendapatkan rujukan makna emosi ini,keabsahannya
perlu dilakukan dengan menggunakan kaedah soal selidik yang dinamakan ujian
persepsi. Soal selidik ini perlu
dilakukan ke atas penutur bahasa yang data bunyinya sedang dianalisis
bagi menjamin ketepatan dapatan ujian tersebut[2].
2.5. MATLAMAT ILMU FONETIK DAN FONOLOGI
Bahasa Melayu mempunyai sistem bunyi
yang tersendiri dan untuk menguasai kemahiran bertutur dalam bahasa Melayu dengan
baik dan berkesan, seseorang pengguna bahasa perlulah mempunyai pengetahuan
yang mendalam tentangnya. Dengan mempunyai ilmu berkaitan bidang ini , ia
membantu pembakuan bahasa Melayu. Ini kerana
bahasa baku berfungsi untuk menyatukan semua dialek dan variasi yang
lain dan seterusnya menyatukan semua daerah dan kawasan yang lain.Bahasa Melayu
baku ini merupakan bahasa Melayu yang sudah mempunyai sistem yang mantap dari
segi sebutan,ejaan dan tatabahasa. Bahasa Melayu baku kini digunakan sebagai
bahasa kebangsaan,bahasa rasmi, bahasa pentadbiran dan bahasa pengantar
pendidikan.
Bahasa Melayu baku yang berkait
rapat dengan aspek sebutan merupakan satu bahasa yang dapat menarik perhatian
pelajar. Pelajar akan mudah teransang pancaindera mereka dengan sebutan yang
terang. Penyebutan bahasa Melayu baku yang sempurna lagi mantap akan dapat
memancarkan kesempurnaan dan memancarkan kejituan dalam aspek tertentu.
Sebutan baku dalam bidang pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu di sekolah sangat releven kerana bahasa Melayu baku telah mencapai tahap pembinaan dan pengayaan kosa kata dan struktur tatabahasa. Bahasa Melayu baku telah berupaya untuk menyampaikan buah fikiran dan hujah dengan tepat dan berkesan. Bahasa Melayu baku berupaya untuk menjadi pemangkin pengaliran ilmu di antara guru dan pelajar – pelajar.
Sebutan baku dalam bidang pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu di sekolah sangat releven kerana bahasa Melayu baku telah mencapai tahap pembinaan dan pengayaan kosa kata dan struktur tatabahasa. Bahasa Melayu baku telah berupaya untuk menyampaikan buah fikiran dan hujah dengan tepat dan berkesan. Bahasa Melayu baku berupaya untuk menjadi pemangkin pengaliran ilmu di antara guru dan pelajar – pelajar.
Dalam bidang pendidikan pula, ilmu
fonetik dan fonologi ini dapat membantu guru-guru untuk membetulkan sebutan
bunyi sesuatu bahasa terutamanya melatih murid yang gagap semasa bertutur.
Terapi pertuturan merupakan salah satu aktivti yang membantu murid untuk
mempunyai masalah dengan alat artikulasi mereka seperti gagap, sengau, sumbing
dan sebagainya. Terdapat beberapa kepentingan terapi pertuturan ini, antaranya
ialah, pertama melatih murid menguasai kemahiran
tertentu. Sebagai contoh, jika terapi pertuturan dijalankan, kita
dapat membantu murid menguasai kemahiran bertutur khususnya. Murid akan
dapat bertutur dengan lebih baik dari semasa ke semasa jika terapi ini terus
dijalankan.Ia membantu murid menghasilkan bunyi bahasa. Hal
ini bermaksud, terapi pertuturan ini dapat membantu murid mengeluarkan
bunyi-bunyi bahasa yang lebih bermakna. Kebanyakkan murid yang mengalami
masalah pertuturan akan mengeluarkan bunyi yang kurang difahami oleh orang
lain. Dengan pelaksanaan terapi pertuturan, murid dapat menghasilkan
bunyi bahasa yang lebih bermakna[3].
Salam, bahan yang ada sangat diperlukan .Teruskan usaha .tqvm.
BalasPadamThanks for sharing...
BalasPadam